måndag 30 november 2009

Misslyckad gäddjakt i Bråviken

Matsa ringde, plusgrader och hungriga gäddor på rad i outforskade Svensksundsviken.
-Vad säger du? En halvdag på söndag.
Året går mot sitt slut, det sämsta gädd året på mannaminne. 4 kilo gädda som topp.
-Jag är med, måste frisera resultatet.
Söndag vid lunch. Jag är jävligt laddad. Gör en spagat på en isfläck utanför porten för att komma igång, biltermometern visar +1 grad. Köldknäpp, det är klart det. Temperaturen har legat på 7-8 grader i över en vecka och i natt har kylan åter slagit till. Närmar mig Krokek, från motorvägen skymtar jag Bråviken, spegelblank och dimman ligger lågt över ytan. Ja, ja. Vi ska nog kunna lura upp någon ändå.
Matsa backar i båten och snart styr vi kosan mot den omtalade Svensksundsviken. Sjökortets brister har gjort att vi endast varit och nosat i kanten tidigare. En jättestor vassvik med ett djup på mellan 2 och ner mot en halv meter, här och där sticker stenar upp över ytan, riktigt förrädiskt. Men vilka vassar, det är nästan för mycket. Vi bestämmer oss för ett ställe och börjar fiska, det ser bra ut var man än tittar, men gäddorna lyser med sin frånvaro. Vi fortsätter utan resultat.
Dagarna är korta nu i slutet på November och vi bestämmer oss för att testa några andra ställen där vi tidigare fått fisk innan mörkret faller. Vi puttrar långsamt ut ur gäddparadiset, det känns som en vecka inte skulle räcka för att utforska dessa vassar. Vi fiskar av de säkra fiske ställena utan ens ett litet pill. Inte ens något spännande bottennapp fick jag brottas med.
Både Matsa och jag fiskade bom.
Dagen blev som en påminnelse om hur uselt jag fiskat gädda i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar