torsdag 12 mars 2009

Flugor

Sommaren 1997 fiskade jag fluga för första gången. Jag bodde i Björkliden, strax söder om Torneträsk med en otrolig utsikt mot Lapporten. Med midnatts sol och 3 lediga dagar i veckan lades det många timmar vid de närliggande sjöarna i området. Fisket där var inget extraordinärt men fisk fanns det.Min kompis David visade mig allt han kunde om flugfiske och jobbade hårt för att få en gammal spinn fiskare att svinga spöt rätt. Han visade mig också hans egenbundna flugor och hur man gjorde dem.
Min framgång vid bindstädet var ganska skralt, men jag komponerade i alla fall mitt egna mönster. Pubis-flugan som blev vida känd i Lappmarkerna. Inte för att att den fiskade särskilt väl utan för det exklusiva materialvalet. För att vara ärlig fiskade den skit dåligt.
När jag sedan återvände hem slocknade mitt intresse både för flugfiske och flugbindning, men jag hade hunnit köpa på mig ett ganska billigt indiskt flugbindarstäd. Endast sporadiska fisketripper vid något "Put and take" fiskevatten utfördes och städet låg ned bäddat i en låda.
För några år sedan när min kompis Danne upptäckte tjusningen med flugfiske började även jag hitta tillbaka och när svärföreldrarna hade den goda smaken att ge mig Lennart Bergqvists bok "Flugbindning på mitt sätt" i julklapp, väktes även det intresset till liv. Veckorna före jul fick jag även en stor låda med CDC fjädrar av min svärfar som fiskat och bundit flugor under lång tid.
Spännande med CDC. Jag började binda lite smått. Och känner att jag är på gång. Men städet är ett irritationsmoment, när kroken lossnar och lederna glappar. Måste köpa ett nytt. Ska även komplettera med lite flugbindnings material.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar