fredag 13 mars 2009

Flugfiskemässan

Årets flugfiskemässa gick av stapeln 13-15 Mars på Älvsjömässan.
Jag såg möjligheten att smita från jobbet på fredagen för att slippa den värsta trängseln och ett glatt gäng flugfiskare hoppade in i bilen. Själv hade jag en väl genomtänkt inköpslista i bakfickan. Bl.a. skulle ett nytt flugbindarstäd införskaffas och en ny fluglina, en Loop Optistream. Spännande.
Flugfiske delen var inte speciellt stor, mässan delades med vildmarksmässan, men den delen han jag knappt besöka så uppenbart var det fullt tillräckligt. Flugstäd, lina, lite flugor och annat smått införskaffades. Var även på ett lite seminarium där den eminenta flugbindaren Johan Klingberg visade hur han band några av sina fina CDC mönster. Det fanns även kastbanor, där kunde man testa den senaste utrustningen och några av sveriges bästa flugkastare fick visade vad de kunde.
Plötsligt såg jag min gamle lumparkompis Jonne Z på kastbanan, som med bravur visade upp några av IMAGOS stoltheter. IMAGO ett relativt nystartat flugfiskeföretag som han varit med och startat. Ett gäng spön, jackor och ett par jävligt fina vadarbyxor fanns i deras kollektion. Väl värt att hålla ögonen på. Med trötta ben samlades vi upp vid bilen. Inköpen studerades och några gamla fiskarhistorier dryftades på vägen hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar