fredag 24 april 2009

"I rumpan på en and"

Som jag tidigare nämnt har en stor bunke CDC fjädrar hamnat i min ägo. CDC eller Cul De Canard som det egentligen heter, är fjädrar som sitter runt en fettkörtel i sjöfåglarnas rumpa. Med hjälp av näbben gnider sedan fågeln in fettet i sin fjäderdräkt för att få vattnet att lättare rinna av. Evolutionen (eller Gud om man vill) har skapat CDC fjäderns struktur som är väldigt speciell. Om en vanlig fjäder hade suttit vid körteln, hade den ganska fort klibbat ihop av körtelns fett men så är inte fallet med CDC. Strukturen och den naturliga impregneringen på CDC fjädern gör att den färdigbundna torrflugan flyter som en kork. Ytterligare en fin sak med CDC är att man med endast ett gäng CDC fjädrar kan bygga upp en hel fluga. Det visar Johan Klingberg i sin flugbindar DVD, "Att binda och fiska med flugor av CDC". I filmens första kapitel berättar Johan om CDC historia och dess fördelar, i nästkommande 12 kapitell visar han hur man gör lika många olika mönster i varierande svårighetsgrad. filmen har dessutom extra material där man får följa med honom ut och fiska, där visar han lite olika fisketekniker i strömmande vatten. Väldigt bra och informativ film, perfekt om man vill få uppslag till sitt bindande.
Kropp, torax, hackel och även vingar kan som sagt göras, med lite olika tekniker och verktyg.
Verktygen jag använder till CDC bindandet är självklart ett städ, en superbra grej kallad "Magic Tool" en dubbingnål och en "Dogman" fästingborttagare som jag hittade i våran hunds medicinlåda. Den har visat sig ovärdelig även i andra flugbindar sammanhang när jag med mina korvfingrar ska bunta ihop eller vända på några små hår/fjäderfibrer.
  • Bindstädet - fäster jag förstås kroken i.
  • Magic Tool - används för att på ett effektivt sätt lossa fibrerna från fjäderstammen. För att senare göra vingar, hackel eller kropp.
  • Dubbingnålen - för att splitta den otvinnade bindtråden, som sedan laddas med fibrer och spinns till kropp eller hackel.
  • Dogman fästingborttagaren - För att samla ihop buntar av lösa CDC fibrer till bl.a vingar.
Som ni förstår gillar jag CDC, men många av de gamla flugbindar rävarna tycker inte som jag, tex Lennart Bergqvist, flugbindare och författare till flugbindarbibeln "Flugbindning på mitt sätt". Han anser att flugorna blir för fula och olika de insekter som man ska försöka efterlikna.
Själv tycker jag dom blir ganska fina.

1 kommentar: