söndag 7 juni 2009

Svårflörtat i skärgården

Söndagens förmiddag lades på gäddfiske. Halvklart väder och lite blåst. Båten tog mig till vassvikarna. Jerk-betet dängdes in mot land och togs hem i vanlig behaglig takt. Det visade sig inte vara melodin för dagen. Gäddorna var där, de simmade efter och vid ett antal tillfällen högg de, men bredvid som om de hade brytningsfel. Jag ändrade takten. Körde istället väldigt långsamt med långa stopp. Och där satt den första. En liten gynnare men dock. Trotts den långsamma hemtagningen var det många följare som inte riktig ville. Fortsatte med samma taktik, testade lite olika färger och på mina 3 timmar krokade jag ytterligare 3 stycken. Alltså 4 totalt men de var riktigt trötta, om alla de gäddorna som lojt följde efter och missade huggen skulle ha tagit skulle jag haft ett 20-tal i båten. Så kan det vara ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar