söndag 9 januari 2011

Flugor på långa rader.

Kanske en lätt överdrift men jag har varit ganska ihärdig bakom städet. Det går inte i någon räser-fart men här är i alla fall några av mina alster.

För två somrar sedan när Danne och jag besökte Tännån, strax efter midsommar kläckte den Gula Forssländan i ån och både han och jag hade en viss framgång med en imitation av en sådan på tafsen. Därför har jag bundit upp några sådana, dels några kläckare och dels några duns.
För visst är det väll så att flugor och drag som har fångat fisk är de första ögonen faller på när man öppnar betesboxen.
Gul Forsslände kläckare, "CDC loop emerger"
Gul Forsslända dun "Paradun"

En insekt som är högaktuell för alla flugfiskare som är ute efter harr och öring är nattsländan. Innan den blir vingad lever den i vattnet som larv.
Nattsländans larver kan man dela in i två grupper, frilevande och husbyggande. Båda grupperna är vanliga och självklart bör man ha några sådana i asken. Jag har gjort några stycken husbyggande larver, kraftigt förtyngda då de lever på botten.
Husbyggande nattsländelarver "Caddis Case"



Innan larven blir en slända genomgår den ett puppa stadium till skillnad från dagsländan.
Jag har tidigare visat mina "Superpuppor" men här är en annan variant som vad jag har förstått många har haft fina framgångar med.
Nattslände puppor "Hjorthårspuppa"
Listan är lång med flugor som jag vill/ska binda så jag återkommer nog med fler vart efter.

1 kommentar:

  1. Husbyggare kan du va själv! Fina flugor! Skriv gärna vad du haft för ingredienser i framtiden så att jag (och andra) kan apa efter.

    SvaraRadera