fredag 24 juli 2009

Abstinens

Tommy tog på sig det inte alls så betungande uppdraget att lindra mitt flugfiske abstinens. För nästan 4 veckor sedan, på min fjäll semester sov jag i princip med flugspöt i handen och det har satt sina spår.
Torsdag efter jobbet hämtade jag upp Tommy utanför hans hus, han skulle visa mig ett par nya sjöar, Lilla och stora Svartgölen. De låg ca 1 timmes bilfärd bort. Förbi Finspång och ytterligare 2,5 mil på vägen mot Örebro.
För mig var det som sagt lindring av abstinensen, för Tommy kan man säga att det var uppvärmning. Han ska på fiske semester till Gällivares vildmark om en vecka. Dumpas med helikopter vid något hett fiske ställe. Låter det bra eller?
Ja! Lite avundsjuk är jag allt.
Svartgölen var det ja. Vi stannade vid den lilla parkeringsfickan och gick 20 meter ner genom skogen. Det var tryckande varmt och prognosen lovade regn till kvällen, kanske inte de bästa förutsättningarna men sjön såg väldigt trevlig ut. Ganska liten sjö, långsmal med ett antal kastbryggor runt om och fisk fanns det, det vakade rejält. Vi tacklade spöna och valde en varsin brygga. Men så var det den vanliga frågan. Vad tar de? Rotade i asken och valet hamnade till sist på en klassisk Supperpuppa.
Efter ca 30 minuter med puppan small det på. En liten men fet regnbåge håvades in men fick strax därefter simma tillbaka till sina bröder. Det kändes skönt att få drilla fisk igen. Det började regna och fisken slutade vaka. Bytte taktik, band på en harörenymf utan resultat. Regnet tilltog och vi gick i skydd för att äta en macka. Efter ett tag slutade det och fisken började genast vaka igen, ett nytt försök. Tommy band på en liten mygga, storlek 18 och nu var det hans tur, en båge i storlek som min, sög i sig och efter en blygsam kamp fick den också simma tillbaka. Vi nötte ett tag till men sen kom regnet igen och ytan blev stilla.
Innan vi begav oss hemmåt tog vi en promenad till den andra sjön Stora Svartgölen. Den var som namnet säger större och iallafall vad man kunde se mer svårfiskad, men visst den kan nog få en chans någon gång.
Det blev en trevlig kväll trots regnet, det är alltid roligt att utforska nya fiskevatten.
Viktigast var att den värsta abstinensen blev lindrad.
Tommy, "Mission complete."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar