torsdag 16 juli 2009

"Walk the dog"

Många år innan jag började med jerkbait läste jag en artikel i tidningen "Fiske för alla" om det nya från USA. Där beskrevs hur amerikanerna slog med sin spön mot vattenytan för att få sina långsmala ytgående jätte vobblers att sicksacka fram på ytan. De kallade det "walk the dog". De beskrev de våldsamma huggen där fisken kastade sig över draget i en stor vattenkaskad. (Fiskeporr.) Så trodde jag länge att jerkbait fiske var. Med tiden förstod jag att de flesta jerk-betena var gjorda för att gå under vattnet. Men ett par sådana drag finns i min låda.
Kalendern visade 4 Juli och det är normalt ingen tid på året jag brukar lägga speciellt mycket tid på gäddfisket trots att jag befinner mig relativt mycket ute i skärgården. Solen har värmt på i över en vecka och vattentemperaturen ligger på drygt 20 grader.Klockan hade passerat 9 och middagen och lite slötittande på TV:n gjorde mig rastlös. Jag tar en sväng. Jag packade båten med flugspö, jerkspö och den stora fiskeväskan fick följa med. Klockan var halv 10 när jag kom in i fiskeviken och solen höll på att gå ner. Jag insåg att det nog inte blir så lång tid ikväll. Vatten ytan bröts av ett stort antal vitfisk som slog och plaskade. Här och där stack bottenväxterna upp genom vattnet. Där maten finns, där finns gäddan. Jag lade mig utanför en vass och kastade ut flugan, jag kastade jätte dåligt och det kändes väldigt klumpigt efter att ha finlirat med lättare grejer i en veckas tid i Tännäs. Inget hände så jag flyttade mig till ett annat ställe och byte till jerk spöt, satte dit ett Buster Jerk Shallow med förhoppningen att jag skulle kunna ta hem draget över växligheten som alltid brukar frodas här i viken på sommaren. Trots dragvalet kom det oftast tillbaka till mig som en gelé klump. Några kast lyckades jag dock hålla draget fritt från slem och vattenväxter och i ett sådant kast lyckades jag kroka en kampvillig liten gädda. Jag tröttnade snabbt på alla bottennapp och byte till ett sådant där påytandragg som jag för länge sedan läste om, ett Top Bandit från CWC. Kastade ut och det landade med ett plask precis bredvid en liten vassrugge. Jag han göra 4-5 jerk innan ytan exploderade och en gädda visserligen ganska liten visade hela sin längd över vattnet innan den bet tag i mitt drag. Om jag inte sett fisken i luften hade jag trott att den var betydligt större, för den gav mig en rejäl fight och när jag väl fick upp den i båten vägde den nog dubbelt så mycket efter att ha muddrat botten på slem, nate och tång. Det var knappt att jag hittade fisken i allt skräp.
Det var ett sådant hugg som jag hade läst om i slutet på 90-talet. Fränt!
En timme hade gått och solen hade gått ner, det började bli skumt och jag bestämde mig för att åka hem

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar