måndag 30 augusti 2010

Glädje och förtret

Sommaren lider mot sitt slut, till en dels glädje och andras förtret. Ett visst vemod infinner sig när höstmörkret kommer allt tidigare om kvällarna, när vattnet kyls långsamt av och när solen inte värmer i samma utsträckning längre.
Jag gillar sommaren och om jag inte hade haft fisket skulle tiden som väntar oss nog kännas otäckt tung. Flugfiskare i norra Sverige börjar så smått få titta på sin säsong i backspegeln, själv ser jag ljuset i det stundande höst mörkret.
Gäddorna finns så klart där på sommaren också, likaså regnbågen i mina P&T vatten, men det är nu det sätter igång på riktigt igen enligt mig.
Jag lägger inte ner fisket helt under sommaren några regnbågsturer har ni kunnat läsa om här i bloggen och gäddan har också blivit frestad några gånger både med flugspöt och med jerk-stickan. Men sommaren tar mig oftast in i drömmarnas värld istället, med hungriga höstgäddor, fjällfiske i strömmande vatten och om jagande kräsen höst-båge.
Jag har som sagt givit gäddan en chans ett par gånger ute i skärgården, dock inte på fullt allvar. Ett par kvällar med flugspöt från land mest för att övningskasta, men en liten gynnare gick på mitt falsarium och sög in min grön glittriga fluga. Några sporadiska jerkturer har givit några små gäddor också, senast igår var jag ute en sväng med Elin och Senna, då Elin och jag drog en varsin och missade ett par hugg. Det var roligt, speciellt roligt var det att höra Elin förklara om hur hennes puls rusade när hon såg gäddorna attackerade hennes drag. Precis som man själv kan känna när gädd-säsongen drar igång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar