tisdag 14 september 2010

Regnbågsafton

Det är över en vecka sedan nu men jag tänkte kort berätta om en rolig flugfiskekväll.
Efter jobbet styrde jag mot Magnehult och riggade snabbt ihop min utrustning. Vid å kanten stod redan 2 gubbar, eller rättare sagt en stod och en simmade ryggsim. Han hade ramlat i. Vattnet var högt efter allt regn och strandkanten var svår att urskilja då det svämmat över.
Det var ingen speciell aktivitet på ytan och den torra gubben hade varit där sedan tidig förmiddag och endast fått ett påslag. Jag körde där någon timma tills telefonen började vibrera i byxfickan. Det var Danne min fiskekamrat från västkusten. Han berättade att han just var på väg hem från en lyckad fisketripp med fyra starka bågar på sitt samvete tagna på fjädermygg-kläckare i en av hans hemma sjöar.
-Myggorna kläckte som fan.
Jag gratulerade och bestämde mig för att bege mig till Lomgölen en av Rist sjöarna istället, där jag tidigare varit med om det han just berättat. Kanske de kläcker där med.
Väl där såg jag det jag hoppats på. Patrullerande försiktiga "head and tail" vak på kastavstånd. Knöt genast på en liten svart myggkläckare med en vit cdc tuss som flytkudde och började fiska. På tredje kastet sträckte tafsen och tussen försvann. En snabb drill och en regnbåge strax under kilot kunde krokas av och simma åter. Ett par kast senare högg det igen, nu en större, den rusade ilsket ut mot sjön och naggade på backingen. Efter ett par minuter kunde jag dock håva den, men rusningarna hade tyvärr dragit musten ur den och efter misslyckat återupplivnings försök bestämde jag mig för att behålla den.
Flugan var mos och jag bytte till en lika dan. Efter lika många kast igen ville ytterligare en firre leka med mig. Nummer 3 var lite större den med, men var betydligt lugnare i drillen. Den fick simma tillbaka. Jag satte mig i strandkanten och pustade ut. Härligt, fan vad kul. Jag njöt av stunden innan jag rensade nummer 2. Magen var full av myror, sprängfull. Hmm, de tar ju uppenbarligen myggor men tydligen myror också. Jag band på en liten myra för att testa och började fiska. Fisken högg och jag missade, jag ryckte flugan ur munnen, det upprepades ett antal gånger. Antingen var jag för het eller så var fiskarna lite misstänksamma på min myra men jag fortsatte med den till mörkret föll. Skogen blev svart och det började knaka där ute bland buskar och träd. Dags att åka hem.
Grymt rolig kväll med 3 landade bågar under en halvtimmes fiskande och en hel del missade hugg under kvällen.

2 kommentarer:

  1. Trevligt skrivet. Grattis till bra fiske!

    Men du. Du måste nog dra åt bromsen lite, för jag tycker du visar backing hela tiden :)

    SvaraRadera
  2. Lomgölen är kalasfin! Var i Magnehult förra helgen och det var riktigt trögt. På söndage drog vi till Lomgölen och där var det full aktivitet. Fisken jagade röda mindre trollsländor och tog dem i ytan och även vid hopp över ytan. Bågarna tog gärna stora mörka flugor fiskade precis i eller på ytan. Fick den första på en montana som inte hunnit sjunka o sen två på svart muddler i eller strax under ytan. Skitkul fiske från flytringen. Tyvärr bor jag i Täby norr om sthlm så det är en bit att åka. Dåligt med schyssta vatten häromkring...

    SvaraRadera