fredag 5 mars 2010

Ett mycket bra beslut är taget.

Läste precis en mycket glädjande artikel på sportfiskarna.se, fiskeriverket har nu beslutat om fångstbegränsning av gädda i Östersjön. De nya reglerna gäller från 1 April i år i hela Östersjön, undantaget Bottenviken. Det kommer gälla handredskap, man får behålla max tre gäddor per fiskare och dygn. Gäddorna måste ha en storlek mellan 40 cm och 75 cm.
Då och då brukar ämnet tyvärr dyka upp, när man ser eller hör "fiskare" berätta glatt om deras slakt. Jag har själv ihop med min fiskekamrat Mats, sett på en av våra fisketurer ett grymt rovfiske när ett gäng Holländare finansierade sin fiskesemester med att plocka upp allt de fick.
Det var en fin vårdag, isen hade för inte så länge sedan släppt. Vi hade inte fått i någon båt och fiskesuget var stort. Vi bestämde oss för att hyra en liten båt. Glada och taggade gjorde vi upp med pensionatsägaren som hade uthyrningen och fick vår båt. När vi långsamt puttrade ut från den lilla hamnen rullade det in 2 minibussar med 2 fiskeutrustade motorbåtar på släp. Vi fortsatte ut till våra heta ställen utan fler tankar på dem. Fisket var hyggligt, vi drog ett antal gäddor de flesta utlekta. När dagen gick mot sitt slut small det till, min hittills största gädda tog mitt bete. Den har egentligen inget med saken att göra men det är kanske på grund av den som jag minns den här dagen så bra. Gäddorna vi fick återutsattes givetvis och iallafall jag kände mig nöjd med dagen. Jag tjoade och tjimmade när vi styrde över fjärden men när vi lade till vid bryggan fick jag en tupp i halsen. Vid bryggan stod holländarna och filéade gäddor på löpande band, i strandkanten låg gäddor från ett halvkilo, kanske ännu minder och uppåt. 
-Men shit. Mats och jag tittade på varandra när vi gick för att lämna tillbaka nyckeln.
-Vad gör de där? Sa Matsa till uthyraren och pekade diskret på slaktarna.
-De brukar komma varje år och bor hos mig, de är från holland. Du ska se inne i deras bussar har de frysboxar, de brukar låna ström till dom. De filéar gäddorna, rullar in dem i folie, sedan säljer de gäddorna hemma. Sa han och log.
-Jaha, vi blev stumma.
På vägen hem ville jag helst prata om min praktpjäs men vi kom hela tiden in på det sanslösa vi hade sätt. Hur kortsiktig kan man vara i sina näringar? Vi tröstade oss med att de flesta gäddorna vi hade fångat den här dagen hade iallafall lekt av sig. Om det hade varit före leken hade det nog varit förödande med en veckas rovfiske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar