söndag 28 mars 2010

Gäddpremiär

Matsa och Jocke planerade för gösfiske på förmiddagen fram till lunch då jag skulle ansluta till året första gäddfiske. Min bortdomnade arm oroade och en halvdag fick räcka för mig. Området var ganska begränsat då de flesta vikar fortfarande var täckta av is men några heta ställen låg öppna för oss. Väldigt sugna lade Jocke båten bredvid en vass för en fin drift. Det var roligt att träffa grabbarna och tugget var snart igång. Efter ett litet tag virvlade det till ett par meter från båten, en gädda bet efter Matsas Buster i ett kort vevstopp men den ville inte sitta. Sekunderna efter gjorde jag ett mothugg. En ca 2 kilos gädda hade sugit i sig mitt tail-bete även denna i ett vevstopp. Första gäddan landad, härligt.
Jocke flyttade båten för en ny drift, vi fiskade på och koncentrerade oss på att försöka fiska hem betena så långsamt som möjligt. Det kalla vattnet gör gäddorna stela och långsamma. Plötsligt sprattlade det till vid relingen, Matsa tog sin första gädda för i år och snart tog han sin andra. Vi åkte vidare till några andra ställen men förutom ett par missade hugg så blev det inget mera. Skepparen Jocke gick tyvärr fisklös, synd men med hans fina resultat från förra året och hans 6 stycken is-fångade gäddor nu i vinter behöver han nog inte vara orolig. Läs mer i hans blogg.
Premiären är avklarad. Jag är lycklig. Äntligen lite fiske, ingen naturupplevelse att tala om i skuggan av pappersbruket och oljehamnen utanför Norrköping men glada gubbar några gäddor och en fungerande arm räcker just nu för att göra mig glad. Tack för turen Jocke.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar