söndag 18 april 2010

En fantastisk fiskedag...

..men inte för mig. Det låter nog som jag är bitter men det är jag faktiskt inte, jag unnar mina fiskebröder detta. Visserligen kan jag inte sticka under stol med att jag hade velat vara med. På förmiddagen fick jag ett par SMS. "Första bågen fångad". Något senare. "Den tredje var lite större", det var Danne som premiär fiskade efter regnbåge i sina klubbsjöar på västkusten. Härligt, roligt. Jag hällde upp lite mera frukostkaffe i min mugg och satte mig vid bindstädet för att göra en fluga. Det kändes som en ganska bra Söndag, lugnt och skönt, inget planerat förrän på eftermiddagen då jag skulle besöka min bror för att fira en födelsedag.
Vid 15.30 satt jag vid matbordet och åt födelsedagsmiddag när jag hörde min telefon drog igång i jackfickan. Ähh, den får ringa, jag äter ju. Den ringde igen men jag ville inte lämna bordet. Broder Johans telefon ringde strax efter, han var redan på språng för att hämta något så han svarade.
-Tja.
-Läget?
-Fiskar du?
-Jaha.
-Fyfan!
Fiska! Hmm, det måste vara Matsa, jag lämnade bordet för att tjuvlyssna. De pratade ett tag och jag förstod att det var något stort på gång. Jag kunde inte hålla mig och frågade Johan.
-Är det Matsa, har han fått något stort? Johan höll upp en knuten näve och öppnade den 3 gånger och avslutade med att hålla upp ett finger.
-Ähh, lägg av 16 kilo. Johan nickade till mig.
Johan avslutade med. -Då får jag gratulera. Innan han lämnade luren till mig.
-Är det sant? Man vet ju inte med dig.
-Ja det är sant. Rösten darrade.
Jo det är sant. Tänkte jag. Jag hörde det på honom.
-16 kilo, ett riktigt fetto, 121 cm. Fy fan vilken pjäs. Jag vet inte vad jag ska säga Perra, jag ökade PB:t med 8 kilo.
-Jävlar vad grymt. Grattis.
-Lite larvigt kanske men det kom faktiskt en lite tår, sa han med darrande röst.
Vi pratade lite till, sedan sa Matsa -Nu ska jag sätta mig här och titta på de andra när de fiskar. Det här blir ju svårslaget.
-Grattis igen, vi hörs.
Lite senare kommer en bild till telefonen.

Vilken jävla gris!!!
GRATTIS den var du värd, men vad ska du göra nu?

Jag skulle tro att ni snart kommer kunna läsa mer om detta i mina vänners bloggar.
Om Dannes första bågar för i år i hans blogg  It's about trout och om Matsas monster gädda i Jockes blogg Nonamefishing.

Här finns ytterligare en bild på monstret att beskåda.

1 kommentar:

  1. Ok, det var bara en retare med andra ord.
    Du hade det lika dött som oss alltså ?
    Det värsta är att lagom till Pike Open leker väl gäddorna. Vi får hoppas på spö regn ;)

    SvaraRadera