söndag 25 april 2010

Tesen kom på skam

Söndag 2010-04-25
Söndag på sommarstället. Jag vaknade tidigt av en pipande hund som ville ut och bajsa. Solen hade precis gått upp och havet låg spegelblankt utanför dörren. Otroligt vackert och i horizonten hördes ejderns dova rop. Det ser ut att bli en fin dag, tänkte jag och sträckte på mig i morgonkylan.
Efter en god och lugn frukost tog vi tag i det vanliga vår-görat. Räfsan och lövkorgen åkte fram.
Vattenytan var fortfarande blank, perfekt dag för räfsan. Men tankarna på gårdagens fiasko gnagde och revansch lustan var stor. Lagom när vi började känna oss nöjda drog en svag sydlig brisen in. Bra, nu jävlar!
Jag packade med mig mina saker och gav mig iväg. Lade båten för en drift in på grundområdet. Kopplade på ett "Big Bandit Shallow" och jerkade långsamt hem det precis som skolboken säger att man ska göra på våren när vattnet är kallt och gäddorna är stela. Jag körde på så en halvtimme utan att varken se eller känna någon gädda. Den svaga vinden flyttade mig in mot land. Jag hinner nog ett kast till innan jag måste flytta, tänkte jag men ångrade mig i samma stund som draget slog i ytan. Jag satte igång att tokveva in mitt jerkbait för att hinna få igång motorn innan båten skulle ta land. Då plötsligt kom en gädda som skjuten ur en kanon och hugger betet i rumpan. -Va i helvete!!! Var kom den ifrån? Jag gör ett mothugg och den sitter, den får en onödig lång drill pga att jag samtidigt måste köra båt, men snart får den simma tillbaka efter en snabb snuspuss på nosen. Var det en slump gädda? Jag kastar snabbt ut igen för att testa samma taktik igen. Tokvevar, stannar kort och tokvevar igen, dagen andra hugger. Det var konstigt. På 6 kast fångar jag 4 gäddor. Inga stora visserligen men vilket drag på de små liven.
Jag kör på i samma vik, gäddorna är som tokiga och jag med, jag vevar som en idiot och firrarna kommer efter. En del hinner inte ifatt eller ger upp men jag tar några stycken till och missar några stycken, bl.a en fin pjäs på uppskattat 6+. Tillslut har jag driftat och vevat slut på viken och jag åker vidare. Jag fortsätter med samma drag och samma taktik och tar några till, en 4,5 kilos och några mindre. Totalt fångar jag 11 turbogäddor på drygt 3 timmar. Skönt jag började nästan skämmas för min fiskestatestik.

Förlåt Jocke, även jag kan ha en räv bakom örat. Matsa talade sanning för en gång skull :-) . Läs, "En seg dag" i Jockes blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar