lördag 1 maj 2010

Gädd grubblerier

Lördag 2010-05-01
Bara en vecka kvar till tävlingen, men var ska vi hålla till? Starten och målgången är som alltid vid Stegeborgs hamnkrog. Inne i Slätbaken finns det normalt goda chanser till grov gädda. Men rapporter om riktigt grumligt vatten med ett siktdjup på några centimeter och pågående gäddlek har fått oss att fundera och eventuellt vidga vyerna. Var är störst chans att dra bra gädda nästa helg? Förra helgen när jag krokade 11 gäddor på 3 timmar i ytterskärgården, var det ett antal båtar som jag känner till, ute på Slätbaken och de kammade i princip noll. Det talar kanske för ytterskärgården, nackdelen är att mycket tid går till transport, dessutom känns det som om medelvikten är mindre ute vid mina hemmavatten jämfört med dy-vikarna runt Stegeborg. Men chansen är större att vi åtminstone får 3 mätbara fiskar.
Det här är ångestladdat, man vill ju inte vara vid fel plats.
Jag befann mig även denna helgen på landet och jag hade EN viktig uppgift. Reka gäddor. Har de börjat leka även här? Har de samlat ihop sig för det? Var kan de vara? Detta måste undersökas. Vid elva snåret när luften hade börjat värmas upp frågade jag min kusin Mattias om han skulle med på en tur. -Javisst, jag hänger på. Sa han och vi packade med oss våra saker och gav oss iväg. När vi puttrade från bryggan berättade jag om förra helgens turbofiske och om "Matsas Mask och Metes" grubblerier.
Vi åkte in i en vik och började fiska. Jag provade både traditionell jerkning och turbo spinn. Mattias körde med haspel och wobbler. Inget hände. Vi fortsatte till en annan vik och där lyckades jag få en liten snipa att hugga. Ett litet tag senare en till, denna på turbo. Sedan hände inget. Det var glesare med gädda den här helgen. Vi flyttade och där satt en tredje, den tog mitt bete hemtaget på vanligt vis.
Hmm, jag som hoppades på att turbofisket skulle bli mitt ess i rockärmen och att dagens fiske skulle göra det enklare att bestämma var vi skulle befinna oss tävlingsdagen. Jag spanade in på grundområden och i vassar efter lekande gäddor men märkte inget speciell aktivitet. Vi får se!
Mattias telefon ringde. -Lunchen är serverad.
Min mage ropade också efter lunch. -Det får kanske vara bra för idag, tar en ny tur i morgon. Väl hemma vid lunchbordet hade jag svårt att sluta grubbla. Gäddorna kanske leker klart i Stegeborg under veckan och kanske sätter de igång på riktigt här. Ååå, att det ska vara så svårt.
Det gäller att tänka som en gädda, skulle du ha parat dig nästa helg och i så fall var?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar