måndag 4 maj 2009

47 dagar, 18 timmar, och 21 minuter

Nedräkningen började någon gång i November förra året. Efter lite velande, var, när och hur länge, bestämde vi oss tillslut för en veckas fiske i Tännäs området. Det känns fantastiskt. Veckan efter midsommar, vecka 26 bär det av. Danne och jag har bokat en stuga hos Ingebrikt Bergman som driver det lilla företaget "Nettan Skog och Fritid". Han har ett antal stugor med tillhörande fiskerätt i Tännån på en 4,5 km lång kvoterad sträcka. Efter att ha läst på och frågat runt lite har vi förståt att om vi har tur ska vi kunna dra skaplig öring och fin harr i ån. Det ska även finnas fina sjöar i området. Om vädret kommer vara det rätta under våren finns det även stor chans att vi lyckas pricka in kläckningen av de stora dagsländorna "Danica" och "Vulgata" som brukar göra både fisken och fiskarna helt tokiga. Då ska man kunna locka upp de stora, skygga fiskarna till våra smaskiga sländimitationer. Det återstår att se hur det går, men i mina drömmar står jag utvadad till knäna i ån och prickkastar på hungriga öringar som gärna mumsar i sig mina cdc sländor.
Under årets mörka dagar har jag försökt binda upp en liten uppsättning av gångbara flugor som jag från olika forum fått tips om, ska fungera fint där vid den tiden. Det ska bli förbannat roligt att få testa dem och förhoppningsvis ska vi kunna lura en och annan firre.

1 kommentar:

  1. Ja, det kommer minst sagt bli grymt detta. Ska bli kul att utforska sjöarna också som vi fick tips om. Glöm inte att ta med lite våtflugor, det kan nog vara gångbart också.

    SvaraRadera