söndag 17 maj 2009

Flugfiske efter gädda

Ännu en fin helg på ön. Några timmar på söndagen veks åt fiske, men denna gången var det flugfiske efter gädda som gällde.
Jag packade båten med flugspö och gäddflugor, en tång och vågen fick också följa med. Satte nyckeln i tändningen och......nä fan, jag tar med jerk-grejorna, hämtade dem och drog iväg. Tyvärr måste jag väll säga, var det inte fel att jag tog jerkspöt med mig.
Då jag inte tänkt lägga så många timmar på fisket styrde jag raka vägen mot favoritställena, väldigt sugen på att få känna lite sprattel i flugspöt. Körde upp mot vinden och lade båten för en drift. Började metodiskt fiska av viken, som även vid det sämsta fisket brukar leverera åtminstone 2-3 gäddor. Båten gled långsamt fram över den grunda botten. Små moln skvallrade om uppskrämda gäddor. Dom är här. Vinden tog mig till andra änden av viken utan hugg. Åkte upp igen, något närmare land för en ny drift. Placerade min stora flash-fluga och drog hem den oregelbundet. Såg en och annan gädda som låg och tryckte på botten men inget fick dem att hugga. Dom är ju här! Åkte upp igen, ännu närmare land. Jag följde flugan hela vägen i det kristallklara vattnet, inga följare. Näe, jag närmade mig vindsidan igen, inget hugg. I kanten av den glesa vassen såg jag plötsligt en skugga som kunde vara en gädda. Kastade flugan 2-3 meter förbi skuggan, drog den långsamt och stannade i höjd med den, lät flugan långsamt sjunka och drog till. Det fick skuggan att vakna och där satt den. Den drygt kilot tunga gäddan tog löslinan men inte så mycket mer, vevade hem den och krokade av min första flugfångade gädda. Innan jag lämnade favoritviken, tog jag en drift till, men nu med jerkspöt och Busters "Skitmört." Första kastet, där satt den. Ett par kast senare, en till och ytterliggare en till krokades innan driften var slut. Förbryllad åkte jag därifrån till ytterligare ett favvo ställe. Började med flugspöt, inget hände, såg ett stim som kunde vara havsöring men jag fick dem inte att intressera sig för flugan. Bytte åter igen till jerkspöt och drog 2 gäddor till.
Hmm. Varför? Det finns säkert någon bra förklaring, kanske ville gäddorna ha lite större byten, kanske fel färg på flashen, gången, jerken har ju mer rörelse. Men framför allt kastar jag längre med jerkspöt och fisket blir mer effektivt. Jag vet inte!
Det blev iallafall 6 gäddor, 1 på fluga och 5 på jerk. Riktigt roligt och skönt i solen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar