lördag 9 maj 2009

Det sa bara pang!

Pang!!! sa det efter 10 minuter och en liten öring i god kondition kunde strax efter håvas in med en röd Montana i mungipan, yes.

Vaknade något bakfull efter en kräftskiva hos en kompis i går. (Varför ska man bara äta kräftor på hösten?) Åt frukost på balkongen och tittade slött ut på träden som vajade kraftigt av den hårda vinden. Kvack, kvack. Min telefon tog emot ett SMS. Danne skrev, "Två regnbågar igår. Jag har prickat in formen inför........"
Hmm
, varför inte. Inget planerat idag, kanske ska ta en liten tur. Packade väskan och styrde mot Magnehultsån. Väl där, dröjde det inte länge innan jag fick tampas med den lilla öringen och bakfyllan var som bortblåst. Sedan hände ingenting på flera timmar och jag bestämde mig för att prova lyckan i en av sjöarna som ligger där i närheten. Haggölen en ganska liten sjö med ett antal kastbryggor runt om. Knöt på en Haröre specialare med guldskalle och ett rött syntetiskt torax, klev ut på första bryggan, pang!!! Ett gäddmothugg och flugan satt plötsligt i ett träd strax bakom. Ett nytt försök, pang!!! Där satt den, en regnbåge, den gav allt för att ta sig ut till mitten av sjön, när inte det gick gjorde den allt för att trassla in sig i näckrosor och bråte, den gav mig helt enkelt en rejäl fight. Jag vann och den fick bli lördagsmiddag. Flugan hade blivit slarvsylta och en likadan fast med grönt torax bands dit. Pang!!! Nästa kast bet det igen men efter ett par sekunder var den åter fri. Shit, vad är det här. Kastade igen och missade åter igen en fin regnbåge, sedan blev det ösregn och fisken verkade sluta äta. Det var dax att åka hem, dyblöt men glad i hågen slog jag mig ner i bilen för att åka hem och tillreda en fiskmiddag till min käresta.
10 minuter senare. Pang!!! något skramlade till och i backspegeln såg jag ett metalföremål studsa iväg. Va fan!!! Jag stannade bilen och gick ut och tittade. Som jag skrev i förordet till denna Blogg skulle den absolut inte handla om bilar. Bland annat pga min totala okunnighet om dessa. Jag hittade saken och om jag får gissa så var det en del av stötdemparen som hade lossnat. Va gör jag nu? Jag får göra ett försök. Rullade iväg och det verkade gå, men jag vågade knappt gasa, bilen kanske ramlar ihop tänkte jag. Puttrade hemmåt, ringde hem och meddelade sen ankomst.
Hem kom jag tillsist och firren står i ugnen. Bilen får jag fixa med på måndag.

2 kommentarer:

  1. Kul för dig att också få drilla lite firre. Bågen såg fet ut .. hur tillagade du den?

    PS! Jag köper engångsgrill till Hökensås, har hittat ett par jävligt bra.

    SvaraRadera
  2. I ugnen. Med smör och dill, peppar salt. 200 grade i typ 35-40 minuter. Kokt potatis och en gräddfilsås med stenbitsrom, majonäs, dill, salt och peppar. Mums. Lätt att få bort ben och skin.

    SvaraRadera