fredag 8 maj 2009

På upptäcktsfärd utan spö

Hund promenad efter jobbet. Varför inte kombinera det med att reka nya fiske-vatten? Igår kväll efter jobbet åkte vi iväg (Senna och jag) för att spana in en för mig ny sjö utanför Svärtinge (Norrköping). Har hört om den från flera håll under en ganska lång tid men inte tagit mig för att åka dit. Sjön heter Lomgölen och är det senaste tillskottet av fiske-sjöar i Rist-området. Packade bilen med hund och en liten matsäck och följde en utskriven eniro karta ut i skogen. Hittade direkt och parkerade vid en info skylt ca 400 meter från sjön. En ganska liten eller lagom stor klarvattensjö skymtades efter ett par hundra meter, kom ner till sjön och spanade runt, i ena änden fanns ett lite vindskydd och längs med strandkanten fanns ett antal kastbryggor, jag var lite nyfiken på hur botten såg ut efter att ha hört rykten om att man kunde vada i den, men det blev jag inte klok på, men kanske på vissa delar. Senna var glad, skogspromenad. Vi gick längs kanten, omväxlande fin stig och sumpmark och en och annan liten berghäll. Vi slog oss ner på en sådan och åt vår matsäck och blickade ut över sjön efter livstecken, inget. I närheten av vindskyddet stod 2 äldre män och svingade, frågade dem senare om det hade blivit något. "Not today" sa de dystert på utrikiska, med kepslampan tänd fast det var ljust. Okey sa jag, log och gick.
Sjön såg fin ut lagom stor och ganska fina kastbryggor. Tyvärr kändes det som att man var ganska låst vid dem och de små hällarna för att kasta då skogen för det mesta kändes ganska tät, så vida man inte kan vada eller äger en flytring som faktiskt är tillåtet i sjön.
Jag tror att om jag sätt täcken på liv vid sjön hade nog min inställning varit lite mer positiv, men jag ska iallafall ge sjön en chans vid något tillfälle.
Som sagt ingår Lomgölen i Rist-områdets "Put and take" vatten tillsammans med 5 andra sjöar. Jusjön, Sarven, Åkern, Holmsjön och Holmsjögöl. Fiskekortet gäller för samtliga dessutom får man fiska i Magnehultsån och 2 relativt nya sjöar i dess närhet, Haggölen och Gölstorpegölen.

1 kommentar:

  1. Skaplig Harr från Tännäs-området: http://tannasfiskecentrum.se/Bilder/Tommys/HTML/img_0048_std_std.jpg

    SvaraRadera