söndag 3 maj 2009

Trivselfiske

Lördag morgon den 2 Maj. Började dagen med frukost på altanen med utsikt över havet. Solen sken och vinden blåste i de lövtomma grenarna. Redan nu pockade båten vid bryggan på min uppmärksamhet. Men först lite måsten. Igångsättning av sommarvattnet och några timmars jagande med räfsa och korg efter den gångna höstens eklöv sedan en något sen lunch. Jag och min kusin bestämde oss därefter för en liten fisketripp. Det blev ingen stor utflykt då ambitionerna endast var att dra några 10 klubbare. Skojade. Vi skulle enbart ut på ett par timmars trivselfiske helt enkelt. Tittade runt lite på de vanliga ställena runt ön och fångade 7 gurkor.
I en av vikarna vi gled in i såg vi plötsligt något stort vitt som blänkte till ca 1 meter snett under oss, vi hajade till och blev åskådare till ett spännande skådespel. En kanske 2-2,5 kilos gädda hade nyligen fångat en nästan lika stor gädda och gjorde sitt bästa för att mätta sin mage. Vi blev också hungriga men framför allt öl sugna så vi begav oss hemåt och slog oss ner i lä med en kall bärken.

Söndagen ägnades bla av lite funderingar om min fluglinan till mitt gäddflugspö. Kom fram till att jag skulle kapa någon meter av tippen för att få en bättre överrullning med de ganska tunga gäddflugorna. Tog bort ca 2 meter och tycker nog att jag fick till det. Efter in trimningen stannade jag ett tag på grannens brygga. Fick en liten gädda att hugga på min stora glittriga fluga men tyvärr fick jag den inte att sitta, synd, men utrustningen känns faktiskt riktigt skön nu. Att ett par meter kan göra så stor skillnad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar