lördag 15 maj 2010

Gädda med pomme

-Vad vill ni ha till middag i dag tjejer? Frågade Johan två av sina
döttrar. -Vill ni ha gädda med pomme?
-Ehh, jaa! Ska vi fiska? Ropade Tilda och Philippa.
Vi gjorde i ordning ett varsitt spö till tjejerna och gav oss iväg.
Risken finns ju att tålamodet tryter för de små så Johan styrde mot ett par relativt säkra platser. Solen sprack fram mellan molnen och en svag bris drog över havet. Johan parkerade i viken och vi började fiska.
Tjejerna som har en viss förkärlek till små gummifiskar botaniserade i deras små fiskelådor, men efter ett tag med en viss inrådan från Johan och mig valde de ett varsitt "Conrad" vobbler som vi tyckte lämpade sig bättre för den grunda viken vi var i.
Efter ett par kast gjorde Johan ett mothugg och första gäddan landades. Gäddan studerades med stora ögon av tjejerna.
- Men släpper du i den? Frågade Tilda, vi ska ju äta gädda med pomme.
-Nä, jag skojade bara, vi har köpt kött som vi ska äta ikväll. Det är väll godare, eller hur? Sen måste vi ju vara rädda om våra fiskar, speciellt nu när de de har massor med gäddbarn i magen. Sa Johan
-Jo, okej då! Mumlade Tilda.
Vi fortsatte att fiska och tjejerna kastade på och vevade koncentrerat in dragen. Philippa fick ett hugg men lyckades tyvärr inte kroka den. Strax efter drog jag en rackare och sedan en till. Vi åkte vidare till ytterligare ett ganska säkert ställe. Jag tog en liten gynnare till. Som Tilda fick drilla.
-Det här var kul, sa Tilda.
-Ja jag älskar att fiska, sa Phillipa.
Det värmde i mitt fiskar hjärta, kanske är det en ny fiskegeneration vi ser i båten idag.
Vi åkte vidare. Tilda fick ett nafs och jag fångade en liten till. Sedan bestämde vi oss för hemfärd. Det var dags för lunch.

Under vår lilla båttur väcktes en gammal tanke till liv. I förlängningen av en utav vikarna som vi brukar fiska, finns en väldigt smal kanal som leder in i en riktigt grund liten insjö. Det går inte att åka båt in i den och jag har vid flera tillfällen tänkt att jag skulle vandra dit med flugspöt för att lura en gädda.
Idag tog jag tag i det. Med stövlar på fötterna och ett färdigtacklat flugspö gav jag mig iväg. En sumpig vass omringade den lilla viken men på några ställen fanns det ett par berghällar som lutade ner i vattnet, jag stannade till på en och fick syn på en lite gädda som låg och solade i det knappt halvmeter djupa vattnet. Det blev ett riktigt spännande "sight fiske". Jag prick kastade min fluga mitt framför nosen men ingen reaktion, fortsatte så ett antal gånger men inget hände, tillslut blev den irriterad och simmade långsamt därifrån. när den kommit någon meter åt sidan skrämde den upp ytterligare en gädda som jag inte sett, den gjorde ett stort dymoln när den stack. De var uppenbarligen inte särskilt intresserade av mat. Jag gick vidare i vassen och hittade en liten lucka, jag kastade ut igen och fastnade efter några drag i en stock.
-Skit också. Jag lirkade och grejade men tillslut gav jag upp och drog till lite hårdare, plötsligt släppte den, bra. För att inte riskera att fastna igen gick jag vidare. Jag stannade till på ett nytt ställe där isen hade klippt vassen i vatten ytan. Körde ett antal luftkast och fick till ett riktigt bra kast, plötsligt som skjuten ur en kanon kom en gädda efter och högg min fluga. -Yes, neeeej.
Den lossnade, jag stannade hemtagningen och den bet igen men med samma resultat. Gäddan spottade ut flugan utan att fastna. -Hmm, fan. Jag tog upp flugan i handen och granskade den. Inte så konstigt. Kroken hade gått av, troligtvis när jag fightades med stocken tidigare.
Jag gick hem, men jag kommer återkomma hit, då med vadarbyxor och några flera gäddflugor, här fanns det potential till riktigt trevligt gäddfiske.

4 kommentarer:

  1. Fast det är väl de där runt om som är intressant ? Inte just själva fisken. Jag tex har ju fiskat en hel vår utan fisk ? hehe..

    Kul att det killar i spöna för er ! ;)

    SvaraRadera
  2. Jocke! Du fick ju strömming i helgen ;) ryck upp dig. Men visst är det vackert i skärgården.
    Det lossnar snart, eller som vi sa till barnen. Du måste nöta och öva, snart får du något, jag lovar :)
    Skojade bara du var ju förra årets kung.

    SvaraRadera
  3. Gädda med pommes är ju lika självklart som regnbågsöring med Jonnys Senap. Eller?

    SvaraRadera
  4. Mmm... Jonnys, regnbåge, det får mig att tänka på våra härliga äventyr. Ja det är lika självklart. Men glöm inte att det smakar gott till Harr och öring också.

    SvaraRadera