onsdag 19 maj 2010

Mina fiskekamrater - Johan

Först ut i min presentation kommer Johan. Min storebror och en av medlemmarna i Team MMM (Matsas Mask och Mete).
Johan är som sagt min 4 år äldre bror, som dessutom var personen som fick mig att få upp ögonen för sportfisket. Vi har haft fördelen att få tillbringa somrarna på en ö i den östgötska skärgården under vår uppväxt vilket ledde till sporadiska sommar fisketurer med metspö och spinnspö.
För kanske 20 år sedan när han och en kompis tog sig ut på havet även tidiga vårar och sena höstar för att försöka lura gäddan lades grunden för vad fisket är för oss/mig idag. Han och kompisen Mosse förde fiskdagbok, där allt skrevs ner. Väder, vind, plats, vikt osv för varje enskild gädda, vilket i sin tur ledde till en intern tävling mellan dem. Då och då fick lillebror hänga med och jag anammade dagboken och sättet de fiskade på. Nu var även jag med i tävlingen.
Det har varit mest gädda för Johan först med spinn och nu sedan 5 år, jerkbait. Han har några gånger även hängt med mig till något "Put and Take" vatten med flugspöt.
Personbästa är ännu så länge en gädda på 9,4 kg tagen en blåsig och regnig höstdag för ett antal år sedan men jakten på 10+ fortsätter även fast barn, hus och annat förståeligt nog tar mycket tid från fisket.
För ett par veckor sedan drog han det tyngsta lasset när vi för 6:e gången i rad ställde upp i S:t Anna Pike Open.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar